Bij Hockey Dreams werken we graag samen met bedrijven, organisaties en clubs die geloven in de impact van sport als middel voor ontwikkeling en groei. Zo duurzaam mogelijk. Dat doen we onder andere met hockeyclub Phoenix. We vroegen Anne Scholten (Bestuurslid Sponsoring & Marketing), Niels Wintraaken (Lid Sponsorcommissie en Phoenix Business Trophy Commissie) en Bjorn Kellerman (Hockey Dreams Ambassadeur) naar hoe zij onze mooie samenwerking zien.

Anne en Niels, jullie zochten een creatief doel voor de misprints. Hoe hebben jullie Hockey Dreams Foundation gevonden, en vooral, hoe kwamen jullie op het idee dit met jullie kleding te doen? 

Anne: Als je zo’n grote hoeveelheid sportshirts hebt die helemaal nieuw zijn, maar die je niet goed kan verkopen (wij wisten niet welke logo’s zouden blijven plakken, en welke niet) dan zoek je naar een ander doel dan de prullenbak. Het zou anders een grote verspilling zijn. Het logo van Phoenix is belangrijk voor Phoenix-leden, maar voor iemand anders waarschijnlijk minder of niet. Via The Indian Maharadja kwamen we bij Gijs terecht. Omdat wij door de tenue wissel ook nog ‘oude’ maar helemaal nieuwe sokken, hockeybroekjes en -rokjes hadden, konden wij een volledig tenue aanbieden. Met behulp van onze sponsor Naris (tevens lid van de sponsorcommissie) is het transport betaald en konden we onze eerste batch die kant op sturen.

Waarom vinden jullie een initiatief als Hockey Dreams belangrijk?

Anne: Vanzelfsprekend dragen wij de sport een warm hart toe. Ieder initiatief om mensen en kinderen te laten hockeyen is daarom super! En de insteek van HDF om lokaal de trainers op te leiden, goed na te denken over wat wel maar ook wat niet gestuurd wordt aan materialen en clubs aan communities te koppelen is gewoon goed uitgedacht. Het is prachtig om te zien dat spullen goed besteed worden en kinderen er veel plezier van hebben.

“De reacties van onze leden zijn zeer positief!”

Hoe reageren clubleden op samenwerkingen als de onze? 

Anne: Heel positief! Phoenix is een familieclub. Veel van de activiteiten worden voor hen georganiseerd. Dat er in een land ver weg kinderen een zelfde ervaring beleven roept direct leuke reacties op. 

En toen liepen er ineens allemaal hockey kids in Zambia en Malawi in jullie tenues! Hoe leuk was dat? En hoe was de respons vanuit bijv. de media? 

Anne: Leuk! Hockey.nl pakte dit direct op. Ook de reacties vanuit de leden van Phoenix op de berichten vanuit Zambia en Malawi via onze social media kanalen zijn zeer positief!

Uiteraard blikken we met trots terug op de 16e editie van Phoenix Business Trophy. Hoe kijken jullie terug op deze editie? Hadden jullie het idee dat instanties als Hockey Dreams Foundation en Red Beans jullie evenement versterken, en zo ja, hoe?  

Niels: Deze editie van de Phoenix Business Trophy was zeer succesvol. Meer dan 30 teams die meededen met ons bedrijfshockeytoernooi betekende een erg mooie opkomst. Elk jaar doneren we een substantieel deel van het inschrijfgeld aan een goed doel en afgelopen editie was dat HDF. Het was erg bijzonder voor iedereen dat jullie ambassadeur en Oranje International Bjorn Kellerman de cheque in ontvangst heeft genomen, en daarna ook nog heeft geholpen met de verkoop van de lootjes voor de loterij ten behoeve van HDF! Deze actieve participatie door de mensen van HDF en de aanwezigheid van jullie Partner Redbeans met lekkere koffie en leuke hockeyspelletjes versterken ons evenement. We hebben al besloten om deze samenwerking de komende jaren voort te zetten. 

Bjorn, tijdens de Business Trophy 2019 op hockeyclub Phoenix was jij aanwezig en nam jij de cheque voor Hockey Dreams in ontvangst. Hoe gaaf vind je het genomen initiatief en de bijdrage van Phoenix? 

Bjorn: Het is een geweldig initiatief van Phoenix, die de Hockey Dreams zelf heeft benaderd, om een Business Trophy te organiseren waarbij ze geld inzamelen voor een goed doel. Naast geld hebben ze ook materiaal ingezameld waarmee wij veel kinderen blij kunnen maken in Afrika. Daarnaast heeft het toernooi ook de lokale krant gehaald waar wij met onze foundation ingestaan hebben.Als ambassadeur ben ik enorm blij met een partnerclub als Phoenix.

Hoe wordt fundraising van clubs door Hockey Dreams besteed?

Bjorn: Bij Hockey Dreams vervoeren we veel materiaal naar onze communities. Phoenix heeft hieraan mee betaald. Dit heeft ervoor gezorgd dat wij al het materiaal dat we de afgelopen tijd hebben ingezameld, konden transporteren naar Malawi. De cheque die wij ontvangen hebben tijdens de Business Trophy, hebben wij besteed aan educatie voor coaches in Malawi. De bijdrage is enorm en daar ben ik heel blij mee.

Tijdens de slotdag voor de jeugd waren we ook bij jullie aanwezig met de Redbeans koffie kar en ons gatendoek voor de kids. Hoe vonden dit jullie evenement?

Niels: De slotdag voor de jeugd is ieder jaar een mooie afsluiting van het hockeyseizoen.. Mede door jullie aanwezigheid werd deze dag weer een groot succes, de jeugdleden genoten erg van het gatendoek en de te winnen mooie prijzen en de ouders van de lekkere verse koffie van RedBeans. Daarnaast was het gelijk een mooie gelegenheid voor onze leden om hun oude sticks te doneren aan jullie organisatie. We hopen dat het ons ook nog lukt om een volgende keer op deze dag een clinic te organiseren met één van jullie ambassadeurs. 

Business Trophy-deelnemer Steven van der Hooft ging in het voorjaar van 2019 naar Lusaka namens zijn bedrijf Capital Chains voor een project. Hij nam materiaal mee en ontmoette onze coaches! 

Niels: Steven is een goede bekende van mij en speler van het bedrijfshockey team van Canon, het bedrijf waar ik werk. Steven was ook aanwezig met Canon tijdens de Phoenix Business Trophy en leerde daar HDF kennen. Omdat hij voor zijn werk vaak reist naar Afrika kwam hij op het prachtige idee om te helpen met jullie logistiek en vond het erg leuk om als hockeyer en coach jullie project te zien en daar ook jullie coaches te ontmoeten.   

Wat zijn jullie idealen en ideeën als club? En kan Hockey Dreams Foundation hieraan bijdragen? 

Niels: Phoenix gelooft dat sport & bewegen een belangrijk instrument is voor integratie, je gezondheid, sociale betrokkenheid en persoonlijke ontwikkeling. Als een van de grootste sportverenigingen in Zeist, vinden wij het onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om zoveel mogelijk mensen de mogelijkheid te bieden om te kunnen sporten en bewegen en de drempel hiervoor zo laag mogelijk te houden. Iedereen die wil hockeyen, moet dat kunnen. Deze idealen gaan natuurlijk hand in hand met de idealen van HDF en via onze samenwerking geven wij als club hieraan een nog concretere invulling.

“Iedereen die wil hockeyen, moet dat kunnen. Dat gaat hand in hand met de idealen van Hockey Dreams en via onze samenwerking geven wij als club hieraan een nog concretere invulling.”

Raden jullie andere clubs om in jullie voetsporen te treden wat betreft soortgelijke samenwerkingen? Biedt het een club kansen?

Anne: Ja, natuurlijk. Wie goed doet, goed ontmoet. Als je op zo’n manier iets voor een ander kan doen, dan is dat fijn. Ik zou niet weten waar te beginnen als ik mijn oude, maar nog bruikbare sticks of scheenbeschermers wil doneren. En Hockey Dreams Foundation weet dat wel te realiseren. In ruil daarvoor krijgen wij prachtige foto’s van het gebruik ervan.

Bjorn, wat zou jij andere clubs aanraden die graag écht impact willen maken en met hun leden iets zouden willen doen?

Bjorn: Wat ik mooi zou vinden, is als clubs aan ons denken als ze bijvoorbeeld toernooien organiseren en daarvoor een goed doel zoeken. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat wij veel aandacht krijgen en dus veel kunnen bereiken met onze foundation. Op welke manier dan ook kom ik graag in contact met hockeyclubs om te kijken hoe we iets moois kunnen bedenken om materiaal of geld in te zamelen. Het gaat mij niet om grote bedragen maar dat we met zijn allen bewust zijn en willen helpen. Een leuk idee is bijvoorbeeld dat we volgend jaar ‘Score 4 Hockey Dreams’ weer op gaan starten: doe mee met je team, laat je sponsoren per gescoord goal in het seizoen voor HDF en het team dat het meeste geld ophaalt, krijg een prijs. Het zou top zijn als we daar zoveel mogelijk teams voor kunnen vinden, via de clubs met wie we goed contact hebben/krijgen. 

Willen jullie nog graag iets gedeeld hebben over onze samenwerking of over jullie club?

Anne & Niels: We hopen dat we onze samenwerking nog lang kunnen behouden en nog meer kunnen uitdragen. Deze samenwerking past ook erg bij onze club. Phoenix is in 1884 opgericht en is daarmee een van de oudste sportverenigingen van Nederland. Inmiddels zijn wij uitgegroeid tot een toegankelijke familie hockeyclub waar sportiviteit, saamhorigheid en prestatie hand in hand gaan. Ons motto “Bij Phoenix beleef je hockey samen!” wordt door de langdurige samenwerking met maatschappelijk betrokken sponsoren als bijvoorbeeld Rabobank, ENGIE en Kirkman Company, maar zeker ook door de samenwerking met Hockey Dreams Foundation zeer mooi tastbaar gemaakt.